Vreugde en verdriet verschijnen samen.

Ik keek een video-analyse van Spidey (expert in lichaamstaal en menselijk gedrag) en daarin hoorde ik hem iets prachtigs zeggen.

But here’s the crazy thing about sadness, and with all the research, we’re still not a 100% sure why this happens. But in certain, extremely positive experiences, where we’re overcome with positivity, we sometimes see the facial expression of sadness.’

In extreem positieve gebeurtenissen, zien we soms de gezichtsuitdrukking van verdriet.

Vreugde en verdriet verschijnen samen.

Er zijn over de hele wereld verschillende verhalen, sommigen heel oud, die ons dit vertellen. We worden in enkele van deze verhalen zelfs gewaarschuwd dat wanneer de een niet welkom is, de ander ook vertrekt.
Dankzij de psychologie weten we dat emoties niet in pure vorm (100% boos of 100% blij) opkomen. Het is meestal een mengeling van verschillende emoties.
Pixar liet het ons zien en vooral voelen met de film Inside Out (Binnenstebuiten).

Matt Damon was 27 toen hij zijn oscar won voor Good Will Hunting. Het schrijven en maken van die film heeft 5 jaar gekost, het was keihard werken om zo ver te komen.
Die avond zat hij thuis, in z’n eentje te staren naar het gouden beeldje dat hij zojuist gewonnen had. En hij voelde: als er ergens binnenin je een leegte is, zal dit het niet opvullen.

Bij mijn eerste Boeddhistische retraite was ik enorm gespannen.
Leraar Cuong Lu had in zijn boek ‘De Boeddha in de bajes’ geschreven dat in ieder mens de Boeddha zit. En dat hij als geestelijk verzorger van gedetineerden, deze Boeddha in ieder mens zag.
Vertwijfeld vroeg ik mij af of hij wel de Boeddha in mij zou zien.
Ik heb mij er een te groot deel van de week druk over lopen maken.
En waar ik zo bang voor was, is niet gebeurd. Cuong Lu zag wel degelijk de Boeddha in mij.
Maar dit bracht mij geen vreugde, zoals het plaatje in mijn hoofd had voorspeld.
Integendeel.
Het deed me juist pijn omdat ik in dat moment besefte dat dit helemaal niet belangrijk was, zolang ik de Boeddha in mijzelf niet kon zien.

Menselijke ervaringen worden doorgegeven in vele vormen.
De vorm kan je aantrekken of afstoten, de boodschap blijft hetzelfde.
In dit geval: vreugde en verdriet verschijnen samen.